Lenz energiebuffer in Te 2/2

Lenz artikelnummer 10490 "Power 1"

 

 

Op het station van Filisur stond in de jaren negentig een rangeerlocje gestationeerd, de Te 2/2 71. Dat karakteristieke voertuig mocht  op mijn modelbaan natuurlijk niet ontbreken. Maar de Te 2/2 had slechts twee assen heeft en was erg licht. Daardoor was het contact met de rails slecht. Bij een beetje vuile rails stopte de Te 2/2 onmiddellijk en van ontspannen rijden was geen sprake meer.

Op mijn vorige spoor 0 baan waren de Lenz locomotieven allemaal voorzien van energiebuffers. Bij een stroomonderbreking reed de betreffende loc gewoon door. Ook de tweeassers. Dat wil ik natuurlijk ook op mijn H0m baan. Maar waar laat je de relatief grote accu (condensator) in de kleine H0m locs? Bij sommige locs kan ruimte gemaakt worden door freeswerk aan het locframe. Bij de kleine Te 2/2 71 ging dat niet. Dan maar een andere oplossing geprobeerd.

 

Energiebuffer en decoder zijn in het kistje gepropt...

 

De Te 2/2 heeft een bordes waar een kist kon staan. Die kist was misschien wat gezocht, maar onmogelijk was het niet, ook niet in werkelijkheid. Door hier gebruik van te maken bleef het vrije zicht door het machinistenhuis behouden. Het accuutje paste daar ook niet in. De eveneens geplaatste (en noodzakelijke) decoder is de Lenz Gold Mini. De Gold Mini heeft soldeerpunten om de energiebuffer aan te sluiten. Dat soldeerwerk was voor mij de uiterste grens! Alleen met een loep kon ik op het decodertje solderen, maar het is gelukt.

 

Sommigen vinden het maar niks, 

maar beter een kistje op het bordes dan geblindeerde ruiten!

 

Inmiddels hebben anderen het idee overgenomen en rijdt er ergens ook een Tm 2/2 rond met kist....