LUX Radreinigungsanlage

 

 

Locomotiefwielen schoonmaken zonder de loc van de baan te halen!

Dat kan met de LUX 9325 H0m Radreinigungsanlage (Tischgerät).

 

Radreinigungsanlage..... Hoe vertaal ik dat, wielen-reinigingsinstallatie, wielen-poetsrail? Ik noem het maar poetsrail en het spoor met de poetsrail wordt bij mij het poetsspoor.

 

Ik was het van de baan nemen en "op de rug leggen" van kwetsbare locomotieven zat. Zie ook de pagina Materieel onderhoud.

Ik zag en las goede reviews van de LUX Radreinigungsanlage. Ondanks de forse prijs heb ik de stap genomen en de H0m variant "Tischgerät" 9325 aangeschaft.

 

Het bleek een heel bijzonder apparaat! Een Faulhaber motor laat via excentrieken twee kunststofdelen met daarop geklemde staafjes snel heen en weer bewegen. Die staafjes hebben een omhulsel dat op een veter lijkt. Dat omhulsel werkt als poetslap. Maar die staafjes met omhulsel geven ook de baanspanning door. Hoe dat werkt weet ik niet, maar het werkt. De locdecoder reageert normaal en er kan ook langzaam gereden worden. Door een keer langzaam op en neer te rijden zijn de wielen van de loc weer schoon.

 

De staafjes lijken wel veters!

 

Aansluitpunten voor de motor en voor de rails.

De staafjes kunnen uitgewisseld worden en zijn in een setje van vier stuks los verkrijgbaar. De motor werkt op een trafo 0-12 V gelijkspanning. Ik gebruik (voorlopig) een vaste 9 V voeding. Ik heb de tafelvariant iets ingekort. De gehele constructie is bij mij onder de baan op twee blokken geklemd zodat het makkelijk uitgenomen kan worden.

 

De eerste trein maakte op 11 oktober 2020  gebruik van het poetsspoor.

 

Desgewenst kan een complete trein over de poetsrail rijden. Ik laat handbediend een trein vanuit het onderste schaduwstation naar het poetsspoor rijden, de wielen schoonpoetsen en weer achteruit terug rijden naar hetzelfde schaduwstation.

 

Om een goede indruk te krijgen van de werking van het apparaat is een filmpje op YouTube gezet: