Materieel op het Diorama

Buffer aan buffer

 

 

Ik heb er een hobby aan om foto's van het diorama zo echt mogelijk te laten lijken. Op die foto's vond ik de grote  Märklin-achtige beugelkoppelingen op het materieel storend. In de modelschaal 0 is het mogelijk om de wagens met een echte schroefkoppeling aan elkaar te verbinden. Verende buffers maken dat mogelijk. In theorie zou dat in de schaal H0 ook mogelijk moeten zijn, maar niet zonder een loep en een wel erg vaste hand!

 

Het is mogelijk om het materieel te voorzien van modelbuffers. Bemo levert deze onder het artikelnummer 5180 000. Maar de lichte wagentjes rollen dan ook zo uit elkaar. Ik las ergens een artikel over magneetjes in die buffers. Daar was ik nieuwsgierig naar. Ik kocht een aantal Neodymium staafmagneetjes van 3 mm lang en 2 mm dik. In eerste instantie heb ik de magneetjes in de bufferhuls gezet. Daardoor ontstond 4 mm afstand tussen de magneetjes bij gekoppelde wagens. De magneetjes bleken daardoor niet voldoende te werken. Ik heb de magneetjes in de bufferplaten gezet zoals te zien op onderstaande linker foto.

 

Het magneetje past in een buisje rond 3 mm uitwendig. Dat is slechts 0,2 mm dikker dan de echte bufferhuls op schaal. De bufferhulsen op de locs zijn uitgeboord tot 2 mm inwendig. Op de wagens en het rijtuig zette ik een 2 mm dik staafje in het al aanwezige gat op de bufferbalk. Op dat staafje schoof ik de 4 mm lange huls.

 

De magneetjes worden sterk tegen elkaar getrokken.  Die trekkracht is bij deze oplossing zo groot dat de buffers altijd willen centreren. Een ongelijke bufferhoogte zorgt dan voor het optillen van een lichte wagen. Ook wordt het horizontaal verschuiven van de buffers in bogen bij lange rijtuigen tegengewerkt. Lichte wagens worden daardoor uit het spoor gewerkt. De oplossing is dus nog niet optimaal.  Voorlopig laat ik het maar zo, het ziet er mooi uit.

Nog een aandachtspunt: Het materieel heeft nu wel een vaste richting op de modelbaan: omdraaien resulteert in afstoten ......... 

 

 

Dan de bijbehorende schroefkoppelingen. Bij het smalspoormaterieel met een centrale buffer zijn er twee schroefkoppelingen aan weerszijden van de buffer. Bij het rijden door bogen moeten deze kunnen meebewegen. Daarvoor zijn ze bij het werkelijke voorbeeld aan een evenaar onder de wagenbak bevestigd en heeft de bufferplaat de karakteristieke uitsparingen. De evenaar-constructie nabouwen in schaal H0 gaat mij te ver en het koppelen van een schroefkoppeling met een pincet is in schaal H0 ook geen pretje. In schaal 0 was dat nog net te doen. Weinert levert de koppelingen, functioneel en zelf te monteren, functioneel  gemonteerd en niet functioneel. Ik gebruik de niet functionele variant met artikelnummer 8627.

 

Op bovenstaande foto's zit de schroefkoppeling links naast de centrale buffer. Rechts naast de buffer zit alleen een haak. De bufferhuls is met tankgrijs, Revell 78 in de juiste kleur geschilderd, overeenkomende met het door de RhB toegepaste RAL 7024 voor de onderstellen.

 

Op de voor het diorama gebleven Ge 4/4 II zijn de imitaties van luchtslangen en koppeldozen voorzien van rode gedeeltes. Hiervoor is Revell 36 ( karmijnrood ) gebruikt. Dat is niet het RhB rood, maar dat laatste is niet verkrijgbaar en het karmijnrood benadert het RhB rood het best.

Materieeloverzicht diorama

 

G 3/4 1  Rhätia           (zonder magneetkoppeling)

Ge 6/6 I  414

Ge 4/4  623  Bonaduz

Te 2/2  71

Gbk-v  5507

Gbk-v  5594

B  2247

 

Pagina geplaatst op 2 augustus 2023.