Sporenplan

 

Deze tekening (tekenprogramma Anyrail) toont de stand op 22 december 2018.

De rode daken markeren de locloods (links) en stationsgebouw en hotel Grischuna (rechts).

Vergelijk de tekening met bovenstaande afbeelding.

 

De opzet van de modelbaan is het tonen van klimmende treinen. De treinen zijn daarom op drie niveaus te zien. Op het middelste zichtbare gedeelte is een station gebouwd, naar idee van Bahnhof Filisur. Door de beperkte ruimte is een 1:87 nabootsing van het echte Filisur niet mogelijk, maar er is zoveel mogelijk van het werkelijke station anno 1990 nagebouwd.

Op de modelbaan rijdt een omhoog rijdende trein van het laagste niveau (0 cm) naar het hoogste punt (+54 cm) waarna deze (niet zichtbaar) weer naar beneden rijdt, naar het tweede schaduwstation op +20 cm. De afmetingen van de totale modelbaan zijn 3,6 x 1,6 m. Het zichtbare gedeelte (bovenstaande tekening) is 3,60 x 1,20 m.

Op het zichtbare gedeelte ziet men de trein drie keer langs komen, klimmend of dalend, voor en na het station. Vanuit het station rijden ook pendeltreinen in de richting Wiesen. Die zijn buiten het station niet meer te volgen.

 

Een schematische afbeelding van het totale sporenplan (uit het computerprogramma Koploper):

 

 

In het midden het station Filisur. Ik heb hier bewust geen enkel Engels wissel gebruikt. Ik wilde Bemo C70 rail toepassen en die Engelse wissels waren niet betrouwbaar. Daarom ontbreekt een karakteristieke spoorverbinding tussen spoor 2 en 5 met kruiswissel.

De wisselnummers zijn nummers uit het programma Koploper. Koploper stuurt bij mij slechts 4 wissels aan in Filisur.  In werkelijkheid waren alleen de buitenste wissels elektrisch (1 en 22, op het schema 17 en 24 genoemd). De anderen waren handbediend. In de beveiliging van de Albulabahn (Integra met Domino Stellwerk) was Filisur gelijk aan de andere kleine (automatische) stations zoals Alvaneu en Stugl/Stuls: slechts één kruising- of passeerspoor. Alleen had Filisur nog een beveiligd spoor voor de pendel naar Davos (spoor 4), maar die maakte beveiligingstechnisch deel uit van het baanvak naar Wiesen. Alle andere treinbewegingen werden handmatig geregeld.

 

Tegentreinen kruisen elkaar in Filisur of in één van de beide schaduwstations. Voor een treinkruising in een schaduwstation dient de trein uit het schaduwstation eerst naar de keerlus te rijden waarna de tegentrein in het schaduwstation kan rijden.

 

Beide schaduwstations "Alvaneu"en "Stugl/Stuls" hebben ook een rondrijmogelijkheid gekregen in de vorm van een ovaal. Zo kan ik nu een trein uit een schaduwstation halen zonder deze naar Filisur te hoeven sturen. Binnen het ovaal in "Alvaneu" zijn later een aantal opstelsporen toegevoegd. Hier kan ik ook treinen testen, programmeren of van de baan nemen.

 

Om te laten zien hoe het sporenplan in niveaus is opgebouwd zijn naast de tekeningen ook afbeeldingen toegevoegd.

Op de afbeeldingen rijdt een trein, in dit geval Bernina Express 501, vanuit "Alvaneu" over de gehele lijn:

 

Niveau 0

 

Het schaduwstation "Alvaneu" op niveau 0 heeft vier sporen. Er is ook een rondrijmogelijkheid.

 

Vanuit het schaduwstation komt een trein eerst op het laag gelegen zichtbare spoor. Dit spoor stijgt naar +10 cm.

De 501 is uit het schaduwstation "Alvaneu" vertrokken en rijdt over de keerlus.

 

Na de keerlus rijdt de trein naar de voorzijde van de modelbaan, komt "naar buiten" en klimt naar 10 cm hoogte.

 

Van 10 naar 30 cm:

 

Na het zichtbare gedeelte klimt de spoorbaan verder in de richting Filisur.

De trein klimt achter de tussenwand naar 20 cm, achter het tweede schaduwstation naar 30 cm en arriveert in Filisur.

Op de linkerfoto onder zijn een aantal sporen te zien die nog niet op de tekeningen staan.

Hier zijn later nog drie opstelsporen aangelegd, parallel aan het rondlopende spoor op niveau 0.

 

Van 30 naar 54 cm:

 

Het (ingekorte) station Filisur ligt op +30 cm.

Na dit station klimt de spoorbaan verder omhoog naar het hoog gelegen zichtbare spoor tot op 54 cm boven het laagste niveau.

 

Naast het spoor vanuit Alvaneu ligt ook de aansluiting voor de richting Wiesen.

De Bernina Express vertrekt uit Filisur. Na een keertunnel rijdt de trein voor de derde keer in het zicht.

 

Van 54 terug naar 20 cm:

 

Na het hoogste punt daalt de trein (op mijn baan) naar Stugl/Stuls. 

 

Door het schuine plafond in de kamer was er geen ruimte om Stugl/Stuls hoog aan te leggen.

Na het hoogste punt volgt een "keertunnel" afdaling richting schaduwstation "Stugl/Stuls"

 

Op 20 cm:

 

Ook het schaduwstation Stugl/Stuls  (hoogte +20 cm) heeft weer vier sporen en een rondrijmogelijkheid.

De 501 komt aan in "Stugl/Stuls" en vindt zijn plek tussen de sneltrein en de goederentrein.

 

Tenslotte het schaduwstation "Wiesen" met slechts twee sporen voor pendeltreinen (hoogte +32 cm).

Links het schaduwstation "Wiesen" en rechts nog een afbeelding van het onderste schaduwstation "Alvaneu".

 

Alles bij elkaar gezet geven de tekeningen een "spaghetti" van lijnen die zo moeilijk te volgen zijn.  Dat volgen is op de 3D afbeelding iets beter te doen. De foto's geven daarbij wat extra hulp.