De verhuizing

Een modelbaan (gedeeltelijk) verhuizen.

 

Wat te doen met de modelbaan bij een verhuizing? Dat is geen eenvoudige vraag. Wat is er mogelijk in de nieuwe woning? Wat kan verhuisd worden? En, misschien nog belangrijker, hoeveel waarde hecht je er aan. Eenvoudig is het nooit, het vraagt veel werk en kost dan ook veel tijd. Tijd die je in een stressvolle tijd van verhuizen eigenlijk niet hebt. Op deze pagina mijn ervaringen. Het zal voor iedereen anders zijn, maar soms is het nuttig te weten wat mogelijk is.  

 

De keuze

 

Na 6 winters nagenoeg fulltime bouwen was de modelbaan bijna klaar. Het laatste project was het aanbrengen van de zelfgemaakte bovenleiding waar 3 maanden aan gewerkt was. En daarna kwam de verhuizing. Een ieder die mij goed kende riep: "Wat doe je dan met de modelbaan?" Alsof dat bepalend was voor het wel of niet verhuizen. De modelbaan was voor mij zeker een belangrijke tijdsbesteding, maar absoluut niet bepalend voor alles.

 

De modelbaan kon niet in zijn geheel mee. Er moest een keuze gemaakt worden.

  • Bij deze laatste modelbaan heb ik mijn grenzen behoorlijk verlegd. Het aanbrengen van de zelfgemaakte bovenleiding was voor mij eigenlijk al over de uiterste grens, mijn ogen konden dit nauwelijks aan. Dat werk zou ik niet nog een keer gaan doen. 
  • Ik had geen zin om opnieuw een project op te zetten dat weer vele jaren zou duren.
  • Maar weggooien van iets waarin ik zoveel in had gestopt wilde ik ook niet.

 

Ik besloot om een gedeelte als diorama te bewaren en aan de detaillering te blijven werken. Maar wat kon mee?

  • De breedte (of hoogte) moest worden afgestemd op de deuropeningen in het oude en nieuwe huis. Ik besloot om horizontaal te vervoeren en daarmee werd de breedte maximaal 75 cm.
  • De lengte werd afgestemd op de plek in de nieuwe woning: 3 m. Dat kon niet in de lift. Een verhuislift van het verhuisbedrijf bleek de oplossing te zijn. Dat was mogelijk tot 6 verdiepingen hoog.
  • Het totale gewicht van 60 kg bleek geen enkel probleem.

 

De lengte van 3 m bleek voldoende voor het gehele emplacement met alle gebouwen, wisselverbindingen en afspanmasten van de bovenleiding. De uitbouw kon beginnen!  

De uitbouw

 

De zaag er in.... maar zo makkelijk was dat niet!

Allereerst werd een nieuw frame ingebouwd.

Het diorama werd minder hoog dan de modelbaan. De sporen onder het station waren niet meer nodig. Het diorama kreeg daarom een nieuw frame dat boven het bestaande frame werd ingebouwd. Eerst werd alles verwijderd wat daarvoor in de weg zat. Daarna werden alle houtverbindingen van het oude frame vastgezet op het nieuwe. Voor de verhuizing was een degelijke constructie noodzakelijk. 

 

Daarna begon het "afpellen"

Uiteindelijk bleef het diorama over.

Om dit diorama goed beschermd te verhuizen is het ingepakt in een kist. Daaraan vooraf zijn de randen bijgewerkt. Rotspartijen die in het werkelijke Filisur niet aanwezig waren zijn verwijderd en het landschap is met schuim aangepast. 

 

Schuim voor grashellingen op de plek van verwijderde gipsrotsen.

Inpakken in triplex, voldoende stabiliteit maar niet te zwaar.

Het transport

 

Links: In afwachting van de verhuizing.

Boven en links onder: 24 maart 2022, De kist op de verhuislift.

 

Het diorama is op schragen gezet en uitgepakt. De tijdelijke schragen werden vervangen en later is 6 mm hechthout rondom aangebracht.

 

Hier was de letterlijke doorsnede nog goed te zien. Kleine stukjes tape beschermden de doorgeknipte bovenleiding.

 

Project geslaagd, geen schade!