Lokremise Filisur

Aangepast bouwpakket van Pirovino (CH) art. nr. 843 600

 

 

Het bouwen van de Lokremise Filisur, mijn derde bouwpakket van het Zwitserse Pirovino, kostte veel minder tijd dan de bouw van het station of die van het hotel Grischuna. Maar ook in dit bouwpakket zaten enkele verschillen met het voorbeeld. Daardoor was ik met de bouw weer langer bezig dan gedacht. Na enige tijd durfde ik bijna geen balk meer vast te lijmen zonder na te gaan of die er in werkelijkheid ook wel zat. Dat was, gezien de prijs, toch geen goede zaak.

Het voorbeeld in 2016.

Het model "Im Bau" ...

 

De remise had in werkelijkheid tussen de spoorstaven een inspectieput en naast de rails verzonken vloerdelen. Pirovino liet de gehele vloer op maaiveldhoogte met aan het begin en aan het eind een verhoging. De rail lag op de dezelfde hoogte als de verhogingen aan het begin en eind. Leuk bedacht, maar dat sloot niet aan op de juiste hoogte buiten. Of de hele remise moest "de grond in". Ik heb de gehele vloer maar op maaiveldhoogte gehouden. Je ziet er van buiten toch niets van.

 

Kleine scharnieren zelf maken.

Het werkte!

 

In het bouwpakket zaten de oude deuren met een stalen kruisverband op de binnenzijde zoals deze (waarschijnlijk) oorspronkelijk zijn aangebracht. Als ik het goed gezien heb hebben de deuren nu 3 houten klampen en twee enkele schoren. Ik ga er van uit dat de scharnieren zowel in de oude als in de nieuwe situatie op de plek van de horizontale verstevigingen moeten zitten. Op het model zaten slechts twee grove scharnieren per deur, buiten de horizontale verstevigingen. Dat kon niet! Ik heb dat ook aan Pirovino gevraagd. Hij antwoordde dat in deze schaal drie scharnieren moeilijk goed werkend aan te brengen zijn. Ik plaatste wel drie scharnieren, maar alleen de bovenste en de onderste zijn functioneel. Daarmee blijft het beeld voorbeeldgetrouw. Ik heb de bijgeleverde scharnieren vervangen door zelfgemaakte veel kleinere exemplaren. De binnenzijde van de deuren laat ik voorlopig maar zo.

 

Ik maakte een enkel messing buisje dat op een klein nietje draait. Een tweede optie is een scharnier uit twee buisjes waarbij het onderste buisje iets groter is. De pen zit dan vast in het bovenste buisje en heeft in het onderste buisje wat speling. Dat lijkt me leuk om later nog eens uit te proberen.

 

 

Het dak had gelukkig wel de goede Zwitserse Herzziegel. Het gips is geschilderd met Vallejo 70.910 Orange Red en kreeg naar behoefte een Wash van 76.514 Dark Brown en 76.519 Olive Green. Het was alleen jammer dat het gips een lichte welving vertoonde waardoor ik het moest vastzetten op de dakconstructie. Het dak werd daardoor niet meer afneembaar!

 

Het grootste probleem bij de bouw was de stabiliteit van het materiaal. Werd bij het station en het hotel een kern van mdf gebruikt, de loods bestaat alleen uit dun hechthout. En dat buigt na lijmen of schilderen. Het gevolg was scheef trekken van wanden en bodem. Pas door de vaste kapconstructie kwam voldoende stabiliteit in het gebouw. Na plaatsing op de baan zakte de bodem weer vlak.

De G 3/4 1 "Rhätia" staat op deze foto ietsje schuin door het scheef trekken van de rechter vloer.

 

De niet geschilderde binnenzijde van het dak geeft een bijzonder effect.

 

Er ontbraken nog wat details voor een goed gelijkend model. 1: Afwerkrandjes langs het dak. 2: Een constructie om de bovenleiding aan te bevestigen. 3: Regenpijpen en 4: Haken en haakogen op de deuren om de deuren in geopende stand vast te kunnen zetten.

De regenpijpen heb ik nog even laten zitten, het andere is zelf uit messing gemaakt en wel aangebracht.

 

 

Nog enkele plaatjes van het model op de de modelbaan:

 

 

De op de foto's zichtbare draaischijf is beschreven op de pagina Peco Draaischijf