Bovenleidingportalen

Het aanpassen van Sommerfeldt portaal, artikelnummer 387.

 

"O, dat is zo klein, dat zie je toch niet...."

 

Dat kreeg ik ergens als antwoord op een vraag naar de in mijn ogen wat gebrekkige afwerking van bovenleidingportalen. Nou, ik zag het wel. Daarom probeer ik zo netjes mogelijk te werken. Het kost wat tijd maar het fijne werk geeft veel voldoening.

Aan elk portaal moest nog veel gedaan worden. Daarvoor bleven de portalen voorlopig  afneembaar. Ik heb een eenvoudige houten standaard gemaakt waarin ik elk portaal kon plaatsen. Dat werkte wel zo handig.

 

Een eenvoudige standaard voor het werken aan de portalen. Klosjes van 98 mm houden de ligger op de goede hoogte als deze nog niet aan de masten vast zit.

De "Gleisfeldleuchten" (Brawa 5531) werden op de ligger gesoldeerd. Dit armatuur is wat te groot maar ik had geen alternatief voor 1990.

(Brawa 5531 is niet meer leverbaar)

De bevestigingspunten voor de hangers van de draagkabels werden eerst alleen geklemd. Zo kan de hanger nog verschoven worden.

Overtollig soldeer werd weggeslepen en de kabels van de verlichting werden strak door de liggers en langs de profielen bevestigd.

De masten werden voorzien van imitatie mastvoeten.

De messing voetjes van Swiss Model rail waren te vlak. Ik heb ze voorzien van imitatie bouten uit 0,5 mm messing draad.

Het verschil tussen het originele voetje rechts en het aangepaste voetje links.

In werkelijkheid hadden de bovenleidingmasten in Filisur in 1990 verschillende types stalen mastvoeten of stond de mast als vanouds direct in de betonvoet. Ik vond de mastvoetjes zoals hier getoond mooi en heb ze op de meeste masten aangebracht.

 

Bevestigingsbeugels van Sommerfeldt (links) en van Swiss Model Rail. Die van Swiss Model Rail zijn bijzonder fijn. Voor de bevestiging van draden onder spanning heb ik echter meer vertrouwen in de wat robuustere "Mastschellen" van Sommerfeldt. Deze zijn ook makkelijker te solderen.

 

Daarna zijn de bovenleidingportalen geschilderd. Na vele proefstukjes besloot ik lichtgrijs (Revell matt 76) te gebruiken. Dat was een moeilijke keuze. Lichtgrijs leek in de lichtrichting van de led spots op de modelbaan te licht. Ik had een nog lichtere kleur gewild, maar dat leek onder de spots wel op wit. Een donkerder kleur dan lichtgrijs wijkt weer sterk af van de werkelijkheid. Haaks op het spotlicht gezien is de kleur Revell 76 niet te licht. Onder één 200 W bouwlamp op afstand wordt het nog beter, hieronder op de tweede foto.

 

Beide foto's zijn van 1 februari 2019, de afwerking van groen en straat was nog niet gereed. 

Let op de bevestiging van de masten rechts in "de muur van Filisur". Daarover komt later nog een pagina. 

 

Dan nog twee foto's die laten zien hoe goed de Brawa lampjes de sfeer uit 1990 ook in het donker weergeven. Oude natriumverlichting ten opzichte van moderne PL licht in de straatverlichting.

 

 

De bevestiging voor hangdraden is al aangebracht. Ik koos daarbij wel voor een kleinere isolator dan door Sommerfeldt bijgeleverd. De bevestiging voor de rijdraden komt later nog. De portalen blijven uitneembaar,