Mader tunnel-bovenleiding

 

 

Over het toepassen van tunnel-bovenleiding.

 

Al op mijn RhB modelbaan in de jaren negentig reden de treinen met de stroomafnemers tegen de bovenleidingdraad. De rijdraad was strak afgespannen en de veertjes van de stroomafnemers waren iets uitgerekt om de druk tegen de rijdraad te verminderen. Het werkte prima en ook voor de huidige RhB modelbaan wilde ik het zelfde systeem 

 

Bij geringe ruimte zijn mastjes lager geplaatst of zo nodig bijgebogen. Hier was 55 mm tussen spoorstaaf en bovenleidingrail beschikbaar.

 

Op de niet zichtbare gedeeltes van de modelbaan hoeft (waar nodig) geen dure voorbeeldgetrouwe bovenleiding aangebracht te worden. Hier kan worden volstaan met tunnel-bovenleiding. Tunnel-bovenleiding bestaat uit eenvoudige mastjes met daaraan een rail (omgekeerd bevestigd) of, nog simpeler, zelf gemaakte paaltjes uit hout met een stuk ijzerdraad. Ik koos in de jaren negentig voor Mader mastjes met een railstaaf van Fleischmann. In 2015 kon ik die mastjes nog kopen bij de firma Keuterman uit Borne. Dat is nu helaas niet meer mogelijk. De website verwijst inmiddels naar de Zwitserse Hobby-Shop in Gelterkirchen. En dat zijn weer de buren van MicroScale Models waar ik ook mijn seinpalen gekocht heb. De modelbouwwereld is maar klein!

 

Bij voldoende houtbreedte zijn de mastjes eenvoudig op het hout vast te zetten. 

 

Ik gebruikte alleen de H0m mastjes met het artikelnummer 26. Deze mastjes hebben twee gleufjes voor een H0 rail. Zo kunnen railstukken aan elkaar gekoppeld worden of is bij wissels afbuigende rails parallel te bevestigen. Door de mastjes te buigen of verhoogd aan te brengen kan met de hoogte van de spoorstaaf gevarieerd worden. Voor Bemo is de minimale maat 50 mm. Ik gebruikte minimaal 55 mm. Bij 85 mm ruimte is geen bovenleiding nodig en staan de stroomafnemers vrij omhoog.

 

Een hoog geplaatst mastje houdt de rail op zijn plek voor de "opvang" van de stroomafnemer.

Het begin van de rail moet boven de 85 mm uitkomen. 

 

De Mader tunnel-bovenleiding voldoet goed. Het is makkelijk om wijzigingen aan te brengen en het blijft stabiel genoeg. Er waren vergelijkbare systemen in de handel die mogelijk ook nu nog verkrijgbaar zijn. Google op Tunnel-Oberleitung en u vind het.

 

pagina geplaatst op 10 -01-2020